Ordervillkor

Ändring av order
Har du just lagt en order och vill ändra adressuppgifter eller produkter på din order går det bra att kontakta kundtjänst för att få hjälp (observera att vid valt betalssätt faktura går det inte att byta adress till någon annan än din folkbokförda). Då vi skickar ut din order inom 48 timmar är det bäst att ringa in till kundtjänst för att få snabb hjälp innan din order åker ifrån oss. Telefonnummer 08-642 33 00.

Ångerrätt
Du har 14 dagars ångerrätt från och med den dagen du hämtar ut varan enligt svensk lag. Det är tillåtet att öppna kartongen och utföra funktionskontroll på produkten. Har produkten hanterats i en större omfattning än nödvändigt för att säkerställa dess egenskaper eller funktion kan en ersättning utkrävas motsvarande varans eventuella värdeminskning.
Ångerrätten gäller generellt inte förbruknings- och färskvaror som exempelvis vissa typer av färskfoder.

För att returnera varor till oss rekommenderar vi att du kontaktar kundtjänst för att få hjälp med retursedel.

Behöver du en ångerblankett kan du hitta en från Konsumentverket HÄR.

Reklamation
Vi tillämpar konsumentköplagens ångerrätt. Vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Har du som konsument betalat i förskott och vill häva ditt köp pga. en försenad leverans eller ett oönskat köp återbetalar vi dina pengar inom 30 dagar. Du har även rätt att häva köpet vid en eventuell försening i leveransen till dig. Vi måste meddela dig om en eventuell leveransförseningen innan varorna lämnar vårt lager. Vid reklamation kontakta oss gärna på kundtjänst innan du returnerar dina varor.

Garantier
Vi tillämpar konsumentköplagens garantier. Vissa av våra foder säljs med smakgaranti. Detta innebär att ifall hunden eller katten inte tycker om maten har du möjlighet att lämna tillbaka produkten och få pengarna tillbaka. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av smakgarantin. Smakgarantin erbjuds för Royal Canin, Hills, James Wellbeloved, Purina Pro Plan, Iams, Eukanuba, Nutra Nuggets, Nutra Gold och Affinity Advance. För närmare information om smakgarantin ber vi dig se respektive leverantörs hemsida.

Om du upplever problem med någon av våra produkter är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Personuppgifter
Hemfoder är personuppgiftsansvarig för behandling av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter kommer att behandlas i syfte att upprätthålla kundrelationen och för marknadsföringsändamål av annat företag än Hemfoder. Du kan begära att personuppgifter rättas, tas bort eller anmäla om du inte vill att uppgifter ska användas för direktmarknadsföring. Vi sparar inte ditt personnummer detta skickas endast vidare till betalningspartner. Din e-post och smsnummer kan komma att användas till nyhetsbrev utskick och sms utskick. Du kan begära utskickas stoppas hos kundtjänst eller genom information från utskicket.

Betalsätt och åldersgräns
För att få handla på Hemfoder.se skall man ha fyllt 18 år. Är du under 18 år skall du ha målsmans godkännande. Vi erbjuder betalningar med kort, direktbetalning, delbetalning och faktura. Vid kortbetalningar och direktbetalningar tillkommer inga avgifter.

Faktura
Vid köp via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi. För att kunna genomföra ett köp via faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer i kassan. En förutsättning för att du ska kunna handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige samt att du är över 18 år. Du får inte heller ha några betalningsanmärkningar. Observera att vid val av detta betalssätt går det inte att ändra adress till någon annan än den du är folkbokförd på. Samtliga fakturor är av Hemfoder överlåtna till Svea Ekonomi AB.

En kreditprövning sker efter att personuppgifterna har lämnats i kassan och i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Delbetala
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi erbjuder vi möjligheten att teckna ett kontokreditavtal så att du kan delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst innan utsatt förfallodag.

En kreditprövning sker efter att personuppgifterna har lämnats i kassan och i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor kring delbetalning kan du ringa 08-514 931 13 för närmare information.

Exempel på effektiv ränta genom köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.

Allmäna villkor

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder oss av Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.

Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.

Samtliga transaktioner skickas mycket säkert krypterade via SSL (Secure Sockets Layer). Inga kortnummer sparas och vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure - en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Fel och korrigering av publicerat material
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, produkttexter och bilder som tryckts eller skrivits felaktigt på webbplatsen. Vi reserverar oss för prisjusteringar (ex. förändrade priser från våra leverantörer och valutaförändringar), lagerförändringar och ev. tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren eller i hårdvara såsom nätverk och servrar.

Priser och frakter
Alla priser på Hemfoder är angivna i svenska kronor (kr) inklusive 25% moms. Frakten är kostnadsfri inom Sverige när ditt varuvärde överstiger 500 kronor inklusive eventuellt avdragna rabatter, värdecheckar, rabattkoder oavsett hur mycket du beställer (gäller endast postpaket och hempaket utan kvittens). Vad du ska betala för dina varor framgår alltid i kassan, innan du skickar iväg din order. Vid beställningar med varuvärde under 500 kronor tillkommer en fraktkostnad som framgår i kassan. Vi levererar även i vissa fall utomlands, för prisuppgift på fraktkostnad kontakta kundtjänst. Varorna skickas så snart vi har verifierat din adress och packat varorna på vårt lager. Liggtiden hos Posten är för närvarande 15 dagar. Outhämtade paket debiteras med 250 kr i frakt och administrationsavgifter. För Hempaket med kvittens gäller fraktkostnad på 129 kr. Notera att priser som visas under mina sidor är från din orderhistorik där priset är taget från tidigare beställningar och eventuella prishöjningar inte syns. 

Leveranstid
Normalt levereras ditt paket efter 3-5 arbetsdagar, inom Sverige. Vid större kampanjer och inför stora allmänna helgdagar kan leveranstiden vara upp till 5 arbetsdagar. Varor som ej finns i lager skall ej gå att beställa. Vi kontaktar kund i de fall vi tror att leveranstiden kan bli längre.

Realisations- och kampanjvaror
Priser på realisationsvaror (rea-varor) och kampanjvaror är gällande till utsatt sista datum. Då inget sista datum för realisation eller kampanj är utsatt gäller respektive erbjudande tills varan är slut på vårt lager eller tills vi väljer att ta bort kampanjen.

Kataloger, trycksaker och erbjudanden
Du som beställt varor från Hemfoder, eller på annat sätt tackat ja till erbjudanden från oss, får automatiskt våra kataloger, trycksaker nyhetsbrev, sms-utskick och erbjudanden. Om du inte önskar katalog, trycksak eller erbjudande från oss vänligen kontakta kundtjanst@hemfoder.se

Mina sidor
När man loggar in på mina sidor får man tillgång till orderhistorik och bonuspoäng. Notera att eventuellt priser och kampanjer som listas under mina sidor inte längre gäller utan visas endast som en del i din historik. Aktuella priser visas alltid på produktsidorna och i kassan.

Cookies
En cookie är en textfil som skickas ifrån en webbsida, ex. www.hemfoder.se till din dator där den lagras antingen i minnet (sessioncookies) eller som en liten textfil (permanenta cookies). Vi använder båda typer av dessa cookies. Permanenta cookies används enbart vid vissa tillfällen där vi valt att föra statistik på vissa produkter. Sessioncookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss. De sistnämnda raderas ur minnet så fort du stänger din web-browser.

Om din browser är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning via Internet. Du kan lätt ändra denna inställning i din webbläsare. Behöver du hjälp med att ändra inställningen, följ då instruktionerna nedan för din browser, eller kontakta vår kundtjänst. Det går även bra att göra beställningen via telefonorder.

Frågor gällande våra ordervillkor
Har du frågor gällande våra ordervillkor är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst dygnet runt via e-post, använd då formuläret på kundtjänstsidan.